Meny

Ota yhteyttä

Åpne meny
08.05.2015
nina

B-vitamiini

B-vitamiinit ovat vesiliukoisia ja ne poistuvat elimistöstä suhteellisen nopeasti. Elimistön on tämän vuoksi saatava niitä säännöllisesti.

 

B12-vitamiinin imeytyminen elimistöön heikentyy iän myötä. Vanhempien ihmisten tulisi tämän vuoksi olla erityisen tarkkoja siitä, että he saavat tätä vitamiinia tarpeeksi. Erityisesti kasvissyöjien tulisi huolehtia päivittäisen tarpeen saannista, sillä B12-vitamiinia on vain eläinperäisissä ruoka-aineissa.

On olemassa erilaisia B-vitamiineja

• B12- ja B6-vitamiinit edistävät immuunijärjestelmän ja hermoston normaaleja toimintoja
• Riboflaviini (B2-vitamiini), B12- ja B6-vitamiinit, tiamiini ja niasiini edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa (niasiini, pantoteenihappo)
• Riboflaviini (B2-vitamiini), B12- ja B6-vitamiini edistävät normaalia veren punasolujen muodostumista
• Riboflaviini (B2-vitamiini), B6-vitamiini ja niasiini auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta
• Riboflaviini (B2-vitamiini) edistää raudan normaalia aineenvaihduntaa, näön pysymistä normaalina sekä solujen suojaamista hapettumisstressiltä

B-vitamiinit ravinnossa: eläinperäiset ruoka-aineet, kokojyväleipä, juusto ja maitotuotteet, pavut, idut, mantelit, pähkinät, siemenet, maksa, luonnonriisi sekä vihreät vihannekset.