Meny

Ota yhteyttä

Åpne meny
Vitamiinit ja kivennäisaineet ovat tärkeitä elimistölle.
08.05.2015
nina

Vitamiiniopas

Tiedätkö, mihin elimistö tarvitsee vitamiineja ja kivennäisaineita? Mikä on vesi- ja rasvaliukoisten vitamiinien ero? Jos et löydä vastauksia kysymyksiisi täältä, ota yhteyttä meihin.

Mitä vitamiinit ovat?

Sana ‘vitamiini’ tulee latinan kielen sanasta ‘vita’, joka tarkoittaa elämää. Sana tarkoittaa aineita, jotka ovat elimistön kannalta elintärkeitä. Monet elimistön kemiallisista prosesseista tarvitsevat vitamiineja toimiakseen normaalisti. Koska elimistö ei itse pysty valmistamaan vitamiineja (poikkeuksen muodostaa D-vitamiini), niiden riittävä saanti terveellisestä ruoasta on erittäin tärkeää. Mikäli ruokavaliosi terveellisyydessä olisi toivomisen varaa – ja me kaikki varmasti joskus sorrumme syömään yksipuolisesti – ravintolisä voi olla hyödyllinen ja kätevä tapa varmistaa vitamiinien ja kivennäisaineiden riittävä saanti päivittäin.

Ihminen tarvitsee 13 vitamiinia eli A-, C-, D-, E-, K- ja kahdeksaa eri B-vitamiinia. Lue alta, mihin kaikkia näitä vitamiineja tarvitaan ja mistä ruoka-aineista niitä saa.

Vesiliukoiset ja rasvaliukoiset vitamiinit

Vitamiinit jaetaan vesi- ja rasvaliukoisiin vitamiineihin. Tämä kertoo jonkin verran siitä, miten kauan elimistö pystyy varastoimaan vitamiineja.

Rasvaliukoiset vitamiinit sitoutuvat rasvaan ja imeytyvät verenkiertoon suolistosta. Ne varastoituvat maksaan, josta elimistö voi valjastaa ne käyttöönsä vitamiinin puutteen ilmaantuessa. A-, D-, E- ja K-vitamiinit kuuluvat tähän ryhmään.

C- ja B-vitamiinit ovat vesiliukoisia ja poistuvat elimistöstä virtsan mukana*. Elimistö ei siis varastoi näitä vitamiineja pitkäaikaisesti ja sen on saatava niitä säännöllisesti. (*poikkeuksen muodostaa B12-vitamiini, joka voi varastoitua maksaan yli 4 vuodeksi).

Proteiinit

Proteiinit ovat elimistön tärkeitä rakennuspalikoita, joita tarvitaan esimerkiksi kehon lihasmassan rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Proteiinit ovat lisäksi tärkeä energialähde (yhdessä rasvan ja hiilihydraattien kanssa). Elimistö käyttää ylimääräisen proteiinin energiantuotantoon, tai varastoi sen kehoon rasvan muodossa tulevaa käyttöä varten.

Kivennäisaineet

Elimistö ei pysty itse valmistamaan kivennäisaineita ja niitä onkin saatava vitamiinien tapaan joko ruuasta tai ravintolisistä. Kivennäisaineet jaetaan välttämättömiin ja ei-välttämättömiin. Esimerkiksi kalsium ja magnesium ovat kivennäisaineita. Rautaa, sinkkiä, kuparia, seleeniä, mangaania, jodia ja kromia kutsutaan yleensä hivenaineiksi.

Alla on lisätietoa kivennäisaineiden tehtävistä elimistössä.

• Magnesium ja kalsium edistävät lihasten normaalia toimintaa. Magnesium edistää lisäksi hermoston normaalia toimintaa.
• Magnesium, kalsium, sinkki, fosfori ja mangaani ovat luuston rakennuspalikoita ja tarpeellisia luuston pysymiselle normaalina. Fosfori, kalsium ja magnesium ovat puolestaan tarpeellisia hampaiden pysymiselle normaaleina.
• Rauta ja magnesium auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta.
• Sinkki, seleeni, kupari ja mangaani ovat antioksidantteja, jotka edistävät solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
• Kromi edistää veren glukoositasojen pysymistä normaalina.
• Fosfori, mangaani, magnesium, rauta, jodi, kalsium ja kupari edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa.
• Kupari edistää hiusten ja ihon normaalia pigmentoitumista.

Lisätietoa ravitsemussuosituksista löydät Valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilta.